Zdrowie psychiczne
Pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka– to definicja zdrowia psychicznego według WHO.
Większość ekspertów zgadza się jest jednak co do tego, że zdrowie psychiczne i zaburzenie psychiczne nie są dwoma końcami jednego kontinuum, czyli że brak rozpoznanej choroby psychicznej nie musi oznaczać zdrowia psychicznego. Ważnym kryterium jest również poczucie zadowolenia z życia, a nie tylko brak choroby.
„Zdrowie psychiczne jest nieustannym procesem
przystosowywania się za wszelką cenę do rzeczywistości.”
Morgan Scott Peck
amerykański psychiatra
Tak więc ukierunkowanie naszych działań zmierza w dwie strony:
- pomoc w budowaniu umiejętności przystosowania się do otaczającej rzeczywistości (codziennych wymagań ale także sytuacji kryzysowych)
- kierowanie ku zdrowemu poczuciu zadowolenia z siebie, z własnego życia
Na zakładce poświęconej zdrowiu psychicznemu zamieszczać będziemy:
- materiały, które zostały przepracowane z uczniami;
- propozycje do działania dla nauczycieli, rodziców
- propozycje i efekty działań uczniowskich, nauczycielskich, rodzicielskich
Oraz wszelkie inne, które w trakcie codzienności okażą się cennymi okruchami budującymi dobre samopoczucie i silną osobowość.
Zapraszamy do współtworzenia zakładki – z otwartością na propozycje- całą Społeczność SP4.
Zespół ds. Udzielania Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej SP4
Artykuły
Jak dbać o samopoczucie w czasie pandemii?
Dodzy Uczniowie!
Pani Psycholog Nina Prucnal przygotowała dla Was ciekawy filmik.
Zapraszamy do obejrzenia:
Link: https://drive.google.com/file/d/1pwQ0tnmWAA_MzUHeR38rcDUVTUpouAsK/view
Czytaj więcej o: Jak dbać o samopoczucie w czasie pandemii?
S.O.S Covid i nie tylko
Na tej stronie internetowej można znaleźć informacje i sposoby na zadbanie o siebie w tym niezwykłym i wymagającym czasie. Do tych elementów, które już są będziemy dodawać kolejne, zarówno dla uczniów, jak i rodziców. Zachęcamy do zaglądania w poszukiwaniu informacji i wskazówek. Materiały dostępne w zakładce Nasi uczniowie w zdalnej szkole - podzakładka Zdrowie psychiczne.
Z pewnością, aktualnie niezwykle ważna jest rozmowa, o własnych spostrzeżeniach, trudnościach, emocjach, ale też sukcesach. Ważne jest zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi. Dlatego też, chcemy udostępnić z jednej strony kontakt do szkolnego psychologa i pedagoga, a z drugiej strony przekazać informację o ogólnodostępnych numerach telefonów, pod którymi można znaleźć wsparcie w trudnych momentach życiowych. Uznajemy, że to istotne aby zarówno dzieci i młodzież, jak i ich rodzice mogli uzyskać wsparcie w każdej sytuacji życiowej.
Uczniowie, możecie znaleźć Panią Pedagog i Panią Psycholog poprzez MS TEAMS, wchodząc w zespoły i znajdując tego o nazwie “Pokój pedagoga i psychologa” lub wpisując kod: “8nud70n”. Napiszcie, zadzwońcie, jesteśmy tam dla Was.
Uczniowie, możecie znaleźć Panią Pedagog i Panią Psycholog poprzez MS TEAMS, wchodząc w zespoły i znajdując tego o nazwie “Pokój pedagoga i psychologa” lub wpisując kod: “8nud70n”. Napiszcie, zadzwońcie, jesteśmy tam dla Was.
Rodzice, możecie zadzwonić do Pani Pedagog i Pani Psycholog w poniższych terminach, łącząc się poprzez podany link, lub umawiając się na inny termin poprzez e-dziennik.
Pedagog - Renata Mlostek
Środy 14.30 - 15.30
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/4664477840?pwd=TU5peENFU3U1Wi91SER0SjYxcEJJUT09
Meeting ID: 466 447 7840
Password: 405225
Psycholog - Alicja Krzypkowska
Poniedziałek, 11:50-13:30
Link do spotkania:
Join Zoom Meeting
https://us05web.zoom.us/j/6219757938?pwd=SzJwNDFRVXJlZjAwbVB2OFRqNnU4QT09
Meeting ID: 621 975 7938
Passcode: tcZm3y
Bardzo prosimy o wcześniejsze umówienie spotkania poprzez e-dziennik..
Pamiętajcie, że jeśli jest Wam z czymś trudno i czujecie, że potrzebujecie wsparcia, możecie również zadzwonić pod któryś z poniższych numerów:
116 111 - Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży, (bezpłatny, anonimowy, całodobowy)
800 100 100 - Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci, (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-15:00)
800 70 2222 ITAKA- centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego, (całodobowy)
116 123 - Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, ( od poniedziałku do piątku, w godzinach 14:00-22:00, bezpłatny)
800 120 002 Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, (całodobowy)
12 413 71 33 - Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie, (codziennie, w godzinach 16:00 - 21:00)
800 108 108 Telefon Wsparcia dla Osób Po Stracie Bliskich - Fundacja Nagle Sami, (od poniedziałku do piątku, w godzinach 14.00 - 20.00)
22 594 91 00 - Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, (środa i czwartek, w godzinach 17.00 - 19.00)
Czytaj więcej o: S.O.S Covid i nie tylko
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?
Codzienność niejednokrotnie niesie ze sobą potrzebę stawienia czoła wyzwaniom życiowym. Jednym z nich jest na chwilę obecną nauka akceptacji nowej rzeczywistości, jaką jest pandemia. Naprzeciw tym wyzwaniom wyszło Centrum Wspierania Rodzin w Skawinie, które za pośrednictwem Centrum Pozytywnej Edukacjiprzekazało materiały do pracy z dzieckiem, młodzieżą czy każdą osobą znajdująca się w poczuciu lęku, zagrożenia, bezradności, frustracji.
Na podstawie tych materiałów pedagog szkolna Pani Renata Mlostek przygotowała prezentację dla uczniów (została ona lub w najbliższym czasie jeszcze zostanie zaprezentowana przez pedagoga lub wychowawców)
Zachęcamy do skorzystania z materiałów przygotowanych przez pedagoga oraz CWR Skawina. Materiały CWR/ Centrum Pozytywnej Edukacji- stanowią również kilkuminutowe ćwiczenia, które pomogą lepiej przyswoić omawiane treści. Zachęcamy Państwa Rodziców jak i Uczniów do korzystania z w/w. Ćwiczenia są dostosowane dla młodszych uczniów – do 9 r.ż lecz z prezentacji może skorzystać każdy zainteresowany.
-
Tabela uczuć – może ułatwić dziecku określenie tego, jak się czuje
-
Dziennik uczuć – na tej podstawie możemy rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach
-
Tworzenie planu zajęć – pozwala uporządkować i zaplanować codzienne czynności
-
Zestaw narzędzi do radzenia sobie z kłopotami – przypomina o tym, że warto szukać sposobów na przezwyciężanie trudności
-
Słoik zmartwień – miejsce na gromadzenie i pozbywanie się zmartwień dziecka
-
Radzenie sobie ze zmianą – pomaganie dziecku w znajdowaniu pozytywnych aspektów zmiany
-
Podtrzymywanie kontaktów – pomoże dziecku podtrzymać więzi z osobami bliskimi, za którymi tęsknią
-
Sposoby na polepszenie samopoczucia – użyj ten arkusz, aby pomóc dziecku wymyślić, co zrobić, aby poczuć się lepiej w tym trudnym czasie.
Zalety zaproponowanych ćwiczeń:
-
ich realizacja zajmuje nie więcej niż 10 minut
-
są skoncentrowane na takich tematach jak:
-
rozmawianie o uczuciach,
-
utrzymywanie więzi,
-
radzenie sobie ze zmianami, zmartwieniami i trudnościami,
-
relaks i odpoczynek,
-
-
są dostosowane do potrzeb dzieci w wieku 5-9 lat, ale też łatwe do adaptacji dla innych grup wiekowych są łatwe do zrealizowania.
Czytaj więcej o: Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?
Kapsuła czasu
Zapraszamy Państwa serdecznie do skorzystania z pomysłu umieszczonego na stronie Centrum Wspierania Rodzin; udostępnionego przez Centrum Pozytywnej Edukacji z Warszawy, z którym to współpracujemy realizując w naszej szkole program „Przyjaciele Zippiego” oraz „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”.
Za stroną internetową CWR…”Na całym świecie nauczyciele, uczniowie i ich rodzice borykają się z ograniczeniami, jakie niesie pandemia koronawirusa. Wiele osób też poszukuje sposobów na przetrwanie trudnego czasu i zadbanie o dobre samopoczucie.
Kanadyjska graficzka Natalie Long zaproponowała najpierw swoim dzieciom, a potem całemu światu, ciekawy pomysł na utrwalenie tego wyjątkowego czasu w ich życiu.
Opracowane przez Natalię arkusze ćwiczeń, dzieci mogą uzupełnić i zachować w Kapsule Czasudla siebie w przyszłości lub nawet dla przyszłych pokoleń. Oprócz wartości archiwalnej, historycznej, takie rejestrowanie naszych myśli, uczuć, potrzeb i zachowań z czasu zarazy, ma też taki walor, że uświadamiamy sobie, jak niezwykłe i nietypowe są nasze obecne przeżycia.”
http://cwr-skawina.pl/wp-content/uploads/2020/05/Covid-19_kapsula_czasu_dla-dzieci.pdf
Czytaj więcej o: Kapsuła czasu