Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie

32-050 Skawina

ul. Wyspiańskiego 5

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1190914
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni
  • Kontakt

    Telefon: 12 275 32 40

  • Humor

  • Kartka z kalendarza

Aktywna Tablica

Aktywna Tablica SPE - 2021 r.

     Program Rządowy Aktywna Tablica ma na celu rozwój szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024.                                                                                                                                                       

Zakłada on dofinansowanie placówek na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii.

Program umożliwia stworzenie w szkole miejsca przeznaczonego do kształcenia uczniów  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W roku 2021 Szkoła Podstawowa nr 4 im Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie otrzymała wsparcie finansowe na zakup specjalistycznych pomocy edukacyjno-terapeutycznych do gabinetu terapii pedagogicznej oraz gabinetu logopedycznego w wysokości 43 454,60 zł (z czego 20% pochodziło z budżetu Gminy Skawina).

Artykuły

2023-10-09

Scenariusz lekcji języka angielskiego

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 4 w Skawinie

Autor: Renata Okarmus

Klasa:  VIIIC

Czas: 45 min.

Data: 26.01.2023

Temat: Grammar –No problem! (a lapbook project). LP, AT

CELE OPERACYJNE:

- uczeń utrwala zasady tworzenia i użycia czasów: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Present Perfect

- uczeń rozwija umiejętność krytycznego i logicznego myślenia

- uczeń kształci umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów

- uczeń rozwija umiejętność pracy zespołowej

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablica multimedialna, podręczniki do nauki angielskiego, materiały to tworzenia lapbooka, aparat fotograficzny(LP), karty obrazkowe (AT), komputer ze stałym łączem internetowym, quiz utworzony na platformie: Kahoot.com

 

FORMY PRACY: w grupach 3-osobowych i 4-osobowych.

 

METODY PRACY: lingwistyczne (komunikatywne), podające (objaśnienia), praktyczne.

 

PRZEBIEG LEKCJI:

  1. Przywitanie, sprawdzenie obecności.
    2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji: Grammar: No problem! – lapbook presentations. Nauczyciel objaśnia cel lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu.
  2. Warm-up. Gra Kahoot w grupach –krótka powtórka czasów.
  3. Nauczyciel przypomina zasady według jakich tworzone były lapbooki:

When? –kiedy używany jest dany czas

How? –zasady tworzenia

Examples –przykłady  (min. z użyciem kart obrazkowych z projektu Aktywna Tablica)

Irregulars -wyjątki

  1. Uczniowie przedstawiają swoje lapbooki na forum klasy. Nauczyciel robi zdjęcia prac uczniów z użyciem aparatu fotograficznego, zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”
    5. Podsumowanie - Ocena pracy uczniów i zakończenie zajęć.

 

Czytaj więcej o: Scenariusz lekcji języka angielskiego
2023-10-09

Scenariusz lekcji języka polskiego

Lekcja języka polskiego

Autor: Małgorzata Jamrozik

  1. Etap edukacyjny i klasa: szkoła podstawowa - klasa V
  2. 2. Przedmiot: język polski
  3. Temat zajęć: Analiza zdania pojedynczego
  4. Czas trwania zajęć: 45 minut
  5. Uzasadnienie wyboru tematu: Temat zgodny z podstawą programową. Analiza składniowa zdania kształtuje logiczne myślenie, buduje nawyk dbania o poprawność językową.
  6. Uzasadnienie zastosowania technologii: Zastosowanie narzędzi TIK przyczynia się do zwiększania aktywności uczniów podczas lekcji poświęconej nauce o języku, podnosi jej atrakcyjność, przyciąga uwagę.
  7. Cel ogólny zajęć: Sporządzanie wykresów zdań pojedynczych, nazywanie części zdania.
  8. Cele szczegółowe zajęć:
  • Uczeń zna pojęcia: związek główny i związki poboczne, wyraz określany i wyraz określający, grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
  • Uczeń nazywa części zdania.
  • Uczeń wypisuje związki wyrazowe ze zdań pojedynczych.
  1. Metody i formy pracy:
  • Praca w grupie
  • Praktyczne ćwiczenia językowe
  • Burza mózgów
  1. Środki dydaktyczne:
  • Komputer ze stałym łączem internetowym,
  • projektor,
  • Zintegrowana Platforma Edukacyjna,
  • Program Aktywnej Tablicy Eduterapeutica - Specjalne potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia,
  • quiz z platformy "LearningApps" 2
  1. Wymagania w zakresie technologii: Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie korzystają z własnych telefonów z aplikacją Teams.
  2. Przebieg zajęć:
  • Czynności wstępne i organizacyjne
  • Przywitanie Pani Dyrektor,
  • sprawdzenie obecności,
  • podanie tematu lekcji i celów lekcji.

Aktywność nr 1

Temat: Części zdania znamy, teraz je powtarzamy!

Czas trwania: 5 min

Opis aktywności: Uczniowie poprzez aplikację Teams otrzymują link do powtórzeniowej gry interaktywnej, wykonują ją indywidualnie. https://learningapps.org/view6833983

Aktywność nr 2

Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.

Czas trwania: 15 min

Opis aktywności: Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na ZPE. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1-3 https://zpe.gov.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B

Aktywność nr 3

Temat: Sprawdź swoje umiejętności - praca w grupach.

Czas trwania: 7 min

Opis aktywności: Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy i otrzymują karty pracy - Program Eduterapeutica - Specjalne Potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia. Każda grupa wykonuje wykres innego zdania.

Aktywność nr 4

Temat: Podziel się swoimi dokonaniami.

Czas trwania: 7 min

Opis aktywności: Przedstawiciel każdej z grup prezentuje wykonaną pracę. Podsumowanie lekcji Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielem wymyślają zdanie zawierające wszystkie części zdania. W ramach zadania domowego narysują jego wykres.

  1. Sposób ewaluacji zajęć: Uczniowie wypełniają przesłaną przez nauczyciela ankietę: https://forms.gle/YLCock8QbcXybBbM6
Czytaj więcej o: Scenariusz lekcji języka polskiego
2022-11-05

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne

Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje społeczno – emocjonalne

(Dzieci ruchliwe, rozpraszające się z trudnością koncentracji)

09. 05. 2022r

Temat: Kiedy jestem zły…sposoby radzenia sobie wobec odczuwanej emocji

Uczniowie: trzech uczniów klasy 2

Czas trwania: 45 minut

Cel zajęć:

Uczeń akceptuje swoje emocje – rozeznaje, co pomaga mu wyciszyć się.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- zna i akceptuje swoje ciało i płynące z niego sygnały

- wie, że są one konieczne, by zakomunikować, że coś jest dla niego ważne

- buduje postawę otwartości i poszukiwania działań wspomagających

- doświadcza, że koncentracja i wyciszenie pomagają w uzyskaniu dobrego samopoczucia

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach

Metody i techniki

Pogadanka wprowadzająca, podsumowująca; burza mózgów; gry dydaktyczne; relaksacja i koncentracja; arteterapia

Przebieg zajęć:

1.    Przywitanie – rundka: 2 min

- co ciekawego zdarzyło się w ciągu minionego tygodnia?

- co było dla mnie przyjemne?

- co było dla mnie trudne?

2.    Nawiązanie do poprzedniego tematu zajęć: wszyscy jesteśmy istotami emocjonalnymi, doświadczamy emocji, z którymi jest nam przyjemnie ale też zdarza się, że czujemy się źle, jest nam przykro i złościmy się z jakiegoś powodu. 2 min

3.    Uczniowie – chętni – wymieniają sytuacje, które najczęściej ich złoszczą. Jak się wtedy czują? Jak reaguje ich ciało? Za każdym razem, zwrócenie uwagi uczniów na myśl – jak sądzisz, czy tylko ty denerwujesz się w takiej sytuacji? Tutaj też mogą wypowiadać się inni członkowie grupy. Pytanie nakierowujące- jak się wam wydaje, czy fakt, że dana sytuacja złości mnie i nie znam nikogo, którego ona również złości – czy to znaczy, że ja się „mylę”? Odpowiedzi uczniów – rozmowa nakierowana na uzmysłowienie, że każdy ma prawo odczuwać emocje na swój sposób i nie ma w tym nic złego. 5 min

4.    Co robię, by poczuć się lepiej w trudnej sytuacji? Co zrobić by poczuć się lepiej i nie skrzywdzić nikogo? Uczniowie używając techniki malowania palcami tworzą wspólny plakat; wyrażają, rysują czynności, które sprawiają im ulgę w trakcie złości, które dobrze na nich wpływają. Potem opowiadają co ich plakat wyraża – przy okazji opowiadają jak im się wspólnie pracowało – czy ktoś miał podobne do mnie sposoby? Czy całkowicie inne? Jak się z tym czujesz? Czy skorzystasz może ze sposobu kolegi? 15 minut

5.    Krótkie wprowadzenie do tego, jak działa nasz mózg – w trakcie, gdy odczuwamy emocje, słabe czy silne, miłe czy niemiłe – nasz mózg jest w stanie silnego pobudzenia Porównaj sobie, jak się czujesz, gdy właśnie skończyłeś bieg dookoła boiska szkolnego? Serce mocno bije, mięśnie – czuć w nich gorąco, pulsują; ciało spocone itp. Kiedy siedzisz, nie odczuwasz w ciele tych wszystkich sygnałów. Tak samo mózg – jest równie silnie pobudzony, jak twoje ciało po biegu – wtedy, gdy odczuwasz silne emocje. 2 min

6.    Propozycja, jak wyciszyć swój mózg – łatwo pomóc mu poprzez ćwiczenie koncentracji – poznacie 3 sposoby 15 min

a.    bierzemy czystą kartkę na środku której rysujemy czarną kropkę – wieszamy na tablicy i uczniowie wpatrują się w nią (po skończonym ćwiczeniu mówią swoje odczucia)

b.    ćwiczenie – Bączek koncentracji (sprzęt zakupiony z programu Aktywna Tablica) – ćwiczenie uważnego oddychania – uczniowie dzielą się swoimi odczuciami

c.    ćwiczenie w grze interaktywnej (program zakupiony z programu Aktywna Tablica – SPE Eduterapeutica)

7.    podsumowanie i zakończenie zajęć – pytania 5 min

a.    Co dowiedzieliście się o przeżywaniu emocji?

b.    Jak pracuje mózg, kiedy mamy silne emocje?

c.    Jak możemy pomóc mózgowi wyciszyć się i uspokoić?

d.    Którą z tych metod wykorzystam przy okazji, kiedy się zezłoszczę i będę chciał sobie pomóc?

 

Czytaj więcej o: Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne
2022-11-05

Lekcja matematyki w kl. 7a

Lekcja matematyki

Scenariusz lekcji matematyki prowadzonej w projekcie: Aktywna tablica

Autor: Sylwia Kondek – nauczyciel SP4 w Skawinie

Termin prowadzonych zajęć – 24 marca 2022 roku.

Dodatkowe informacje – sala 21, druga godzina lekcyjna.

1. Etap edukacyjny i klasa

·      Szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

·      matematyka

3. Temat zajęć:

Przykłady graniastosłupów.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu:

Temat zgodny z podstawą programową, bardzo ważny, gdyż spotykamy się z nim w życiu codziennym, ponadto pomaga rozwijać u uczniów wyobraźnię przestrzenną, z którą większość uczniów ma problemy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Rozwijanie u uczniów wyobraźni przestrzennej to trudny proces. Jedną z pomocy, które w nim pomagają to narzędzia TIK, a przede wszystkim filmiki zawierające animacje. Zadania interaktywne przyczynią się do zwiększenia aktywności uczniów i podniesienia efektywności nauczania.

7. Cel ogólny zajęć

Rozpoznawanie graniastosłupów, wyróżnianie ich spośród innych brył przestrzennych.

8. Cele szczegółowe zajęć

1. Uczeń wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany.

2. Uczeń zna pojęcia: graniastosłup prosty, prawidłowy.

3. Uczeń zna budowę graniastosłupa, potrafi określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian.

4. Uczeń potrafi obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa.

9. Metody i formy pracy

·      Dyskusja,

·      ćwiczenia praktyczne,

·      burza mózgów,

·      obserwacja,

·      lekcja prowadzona metodą cyklu Kolba.

10. Środki dydaktyczne

·      Komputer ze stałym łączem internetowym,

·      projektor,

·      Karty pracy z programu - Eduterapeutica = specjalne potrzeby edukacyjne,

·      zintegrowana platforma edukacyjna,

·      film na YouTube z portalu "Pi-stacja"

·      quiz utworzony na platformie "LearningApps",

·      gra interaktywna utworzona w aplikacji „ Wordwall”,

·      projekt utworzony w GeoGebra,

·      ankieta utworzona w google documents.

11. Wymagania w zakresie technologii

Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie odpowiadają na pytania z ankiety za pomocą telefonu lub w domu na przesłany przez nauczyciela w teamsach link.

12. Przebieg zajęć

Czynności wstępne i organizacyjne

·      Przywitanie Pani Dyrektor i innych nauczycieli obserwujących lekcję,

·      sprawdzenie obecności.

Aktywność nr 1

Temat: Bryły wokół nas - doświadczenie

Czas trwania – 10 min

Opis aktywności

Wprowadzenie do tematu.

Nauczyciel rozdaje karty pracy – rozpoznawanie brył wydrukowane z programu Eduterapeutica, prosi o wykonanie zadania, następnie wyświetla kartę na tablicy multimedialnej i prosi wyznaczonych uczniów o odpowiedzi.

Pomoc: program – Eduterapeutica – specjalne potrzeby edukacyjne – Zakładka umiejętności matematyczne – dział prostopadłościan, graniastosłup prosty, wielościany foremne – karta pracy

Quiz sprawdzający wiedzę i doświadczenie uczniów na temat kształtu brył w tym rozróżnianie graniastosłupów. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej quiz, a uczniowie klasyfikują bryły.

https://learningapps.org/3149298

Aktywność nr 2

Temat: Co wyróżnia graniastosłupy? - refleksja

Czas trwania – 7 min

Opis aktywności

Uczniowie odpowiadają na pytanie co wyróżnia graniastosłupy spośród innych brył, a następnie dopasowują odpowiednie elementy przestawione w zadaniu na tablicy interaktywnej.

 https://learningapps.org/11318564

Aktywność nr 3

Temat: Budowa i nazewnictwo graniastosłupów - teoria

Czas trwania – 10 min

Opis aktywności

Nauczyciel udostępnia fragment filmiku z platformy pistacja 7 – 9 min

https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA

oraz wizualizację graniastosłupów w aplikacji GeoGebra, uczniowie podają nazwy graniastosłupów, liczbę ścian, wierzchołków oraz krawędzi.

https://www.geogebra.org/m/kgRBqV4V

Aktywność nr 4

Temat: Praktyka - wykonywanie zadań.

Czas trwania – 20 min

Opis aktywności

Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na zintegrowanej platformie edukacyjnej 1-4,

7-8 i prosi wskazanych uczniów o odpowiedzi do zadań.

https://moje.zpe.gov.pl/a/anonymous/DbSKnVZKz/nXsStArt

Podsumowanie lekcji

Na zakończenie uczniowie wykonują przedstawiony na tablicy interaktywnej quiz.

https://wordwall.net/pl/resource/1121138/matematyka/graniastos%c5%82upy

13. Sposób ewaluacji zajęć 4 Uczniowie na swoich telefonach wypełniają udostępnioną przez nauczyciela ankietę

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf4MqaorM1hhGalQGwlwgt1zDC3IQ741GdSfjYLUTf2ccHglw/viewform?usp=sf_link

 

Czytaj więcej o: Lekcja matematyki w kl. 7a