Aktywna Tablica
Aktywna Tablica SPE - 2021 r.
Program Rządowy Aktywna Tablica ma na celu rozwój szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024.
Zakłada on dofinansowanie placówek na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii.
Program umożliwia stworzenie w szkole miejsca przeznaczonego do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W roku 2021 Szkoła Podstawowa nr 4 im Stanisława Wyspiańskiego w Skawinie otrzymała wsparcie finansowe na zakup specjalistycznych pomocy edukacyjno-terapeutycznych do gabinetu terapii pedagogicznej oraz gabinetu logopedycznego w wysokości 43 454,60 zł (z czego 20% pochodziło z budżetu Gminy Skawina).
Artykuły
Scenariusz lekcji języka angielskiego
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 4 w Skawinie
Autor: Renata Okarmus
Klasa: VIIIC
Czas: 45 min.
Data: 26.01.2023
Temat: Grammar –No problem! (a lapbook project). LP, AT
CELE OPERACYJNE:
- uczeń utrwala zasady tworzenia i użycia czasów: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Present Perfect
- uczeń rozwija umiejętność krytycznego i logicznego myślenia
- uczeń kształci umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów
- uczeń rozwija umiejętność pracy zespołowej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablica multimedialna, podręczniki do nauki angielskiego, materiały to tworzenia lapbooka, aparat fotograficzny(LP), karty obrazkowe (AT), komputer ze stałym łączem internetowym, quiz utworzony na platformie: Kahoot.com
FORMY PRACY: w grupach 3-osobowych i 4-osobowych.
METODY PRACY: lingwistyczne (komunikatywne), podające (objaśnienia), praktyczne.
PRZEBIEG LEKCJI:
- Przywitanie, sprawdzenie obecności.
2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji: Grammar: No problem! – lapbook presentations. Nauczyciel objaśnia cel lekcji. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. - Warm-up. Gra Kahoot w grupach –krótka powtórka czasów.
- Nauczyciel przypomina zasady według jakich tworzone były lapbooki:
When? –kiedy używany jest dany czas
How? –zasady tworzenia
Examples –przykłady (min. z użyciem kart obrazkowych z projektu Aktywna Tablica)
Irregulars -wyjątki
- Uczniowie przedstawiają swoje lapbooki na forum klasy. Nauczyciel robi zdjęcia prac uczniów z użyciem aparatu fotograficznego, zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”
5. Podsumowanie - Ocena pracy uczniów i zakończenie zajęć.
Czytaj więcej o: Scenariusz lekcji języka angielskiego
Scenariusz lekcji języka polskiego
Lekcja języka polskiego
Autor: Małgorzata Jamrozik
- Etap edukacyjny i klasa: szkoła podstawowa - klasa V
- 2. Przedmiot: język polski
- Temat zajęć: Analiza zdania pojedynczego
- Czas trwania zajęć: 45 minut
- Uzasadnienie wyboru tematu: Temat zgodny z podstawą programową. Analiza składniowa zdania kształtuje logiczne myślenie, buduje nawyk dbania o poprawność językową.
- Uzasadnienie zastosowania technologii: Zastosowanie narzędzi TIK przyczynia się do zwiększania aktywności uczniów podczas lekcji poświęconej nauce o języku, podnosi jej atrakcyjność, przyciąga uwagę.
- Cel ogólny zajęć: Sporządzanie wykresów zdań pojedynczych, nazywanie części zdania.
- Cele szczegółowe zajęć:
- Uczeń zna pojęcia: związek główny i związki poboczne, wyraz określany i wyraz określający, grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
- Uczeń nazywa części zdania.
- Uczeń wypisuje związki wyrazowe ze zdań pojedynczych.
- Metody i formy pracy:
- Praca w grupie
- Praktyczne ćwiczenia językowe
- Burza mózgów
- Środki dydaktyczne:
- Komputer ze stałym łączem internetowym,
- projektor,
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna,
- Program Aktywnej Tablicy Eduterapeutica - Specjalne potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia,
- quiz z platformy "LearningApps" 2
- Wymagania w zakresie technologii: Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie korzystają z własnych telefonów z aplikacją Teams.
- Przebieg zajęć:
- Czynności wstępne i organizacyjne
- Przywitanie Pani Dyrektor,
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji i celów lekcji.
Aktywność nr 1
Temat: Części zdania znamy, teraz je powtarzamy!
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności: Uczniowie poprzez aplikację Teams otrzymują link do powtórzeniowej gry interaktywnej, wykonują ją indywidualnie. https://learningapps.org/view6833983
Aktywność nr 2
Temat: Lekcja rysowania pojedynczego zdania.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności: Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na ZPE. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1-3 https://zpe.gov.pl/a/lekcja-rysowania-pojedynczego-zdania/DFeffg95B
Aktywność nr 3
Temat: Sprawdź swoje umiejętności - praca w grupach.
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności: Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy i otrzymują karty pracy - Program Eduterapeutica - Specjalne Potrzeby Edukacyjne klasy 4-8 - karta pracy "Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia - karty i ćwiczenia. Każda grupa wykonuje wykres innego zdania.
Aktywność nr 4
Temat: Podziel się swoimi dokonaniami.
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności: Przedstawiciel każdej z grup prezentuje wykonaną pracę. Podsumowanie lekcji Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielem wymyślają zdanie zawierające wszystkie części zdania. W ramach zadania domowego narysują jego wykres.
- Sposób ewaluacji zajęć: Uczniowie wypełniają przesłaną przez nauczyciela ankietę: https://forms.gle/YLCock8QbcXybBbM6
Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne
Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje społeczno – emocjonalne
(Dzieci ruchliwe, rozpraszające się z trudnością koncentracji)
09. 05. 2022r
Temat: Kiedy jestem zły…sposoby radzenia sobie wobec odczuwanej emocji
Uczniowie: trzech uczniów klasy 2
Czas trwania: 45 minut
Cel zajęć:
Uczeń akceptuje swoje emocje – rozeznaje, co pomaga mu wyciszyć się.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna i akceptuje swoje ciało i płynące z niego sygnały
- wie, że są one konieczne, by zakomunikować, że coś jest dla niego ważne
- buduje postawę otwartości i poszukiwania działań wspomagających
- doświadcza, że koncentracja i wyciszenie pomagają w uzyskaniu dobrego samopoczucia
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
Metody i techniki
Pogadanka wprowadzająca, podsumowująca; burza mózgów; gry dydaktyczne; relaksacja i koncentracja; arteterapia
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie – rundka: 2 min
- co ciekawego zdarzyło się w ciągu minionego tygodnia?
- co było dla mnie przyjemne?
- co było dla mnie trudne?
2. Nawiązanie do poprzedniego tematu zajęć: wszyscy jesteśmy istotami emocjonalnymi, doświadczamy emocji, z którymi jest nam przyjemnie ale też zdarza się, że czujemy się źle, jest nam przykro i złościmy się z jakiegoś powodu. 2 min
3. Uczniowie – chętni – wymieniają sytuacje, które najczęściej ich złoszczą. Jak się wtedy czują? Jak reaguje ich ciało? Za każdym razem, zwrócenie uwagi uczniów na myśl – jak sądzisz, czy tylko ty denerwujesz się w takiej sytuacji? Tutaj też mogą wypowiadać się inni członkowie grupy. Pytanie nakierowujące- jak się wam wydaje, czy fakt, że dana sytuacja złości mnie i nie znam nikogo, którego ona również złości – czy to znaczy, że ja się „mylę”? Odpowiedzi uczniów – rozmowa nakierowana na uzmysłowienie, że każdy ma prawo odczuwać emocje na swój sposób i nie ma w tym nic złego. 5 min
4. Co robię, by poczuć się lepiej w trudnej sytuacji? Co zrobić by poczuć się lepiej i nie skrzywdzić nikogo? Uczniowie używając techniki malowania palcami tworzą wspólny plakat; wyrażają, rysują czynności, które sprawiają im ulgę w trakcie złości, które dobrze na nich wpływają. Potem opowiadają co ich plakat wyraża – przy okazji opowiadają jak im się wspólnie pracowało – czy ktoś miał podobne do mnie sposoby? Czy całkowicie inne? Jak się z tym czujesz? Czy skorzystasz może ze sposobu kolegi? 15 minut
5. Krótkie wprowadzenie do tego, jak działa nasz mózg – w trakcie, gdy odczuwamy emocje, słabe czy silne, miłe czy niemiłe – nasz mózg jest w stanie silnego pobudzenia Porównaj sobie, jak się czujesz, gdy właśnie skończyłeś bieg dookoła boiska szkolnego? Serce mocno bije, mięśnie – czuć w nich gorąco, pulsują; ciało spocone itp. Kiedy siedzisz, nie odczuwasz w ciele tych wszystkich sygnałów. Tak samo mózg – jest równie silnie pobudzony, jak twoje ciało po biegu – wtedy, gdy odczuwasz silne emocje. 2 min
6. Propozycja, jak wyciszyć swój mózg – łatwo pomóc mu poprzez ćwiczenie koncentracji – poznacie 3 sposoby 15 min
a. bierzemy czystą kartkę na środku której rysujemy czarną kropkę – wieszamy na tablicy i uczniowie wpatrują się w nią (po skończonym ćwiczeniu mówią swoje odczucia)
b. ćwiczenie – Bączek koncentracji (sprzęt zakupiony z programu Aktywna Tablica) – ćwiczenie uważnego oddychania – uczniowie dzielą się swoimi odczuciami
c. ćwiczenie w grze interaktywnej (program zakupiony z programu Aktywna Tablica – SPE Eduterapeutica)
7. podsumowanie i zakończenie zajęć – pytania 5 min
a. Co dowiedzieliście się o przeżywaniu emocji?
b. Jak pracuje mózg, kiedy mamy silne emocje?
c. Jak możemy pomóc mózgowi wyciszyć się i uspokoić?
d. Którą z tych metod wykorzystam przy okazji, kiedy się zezłoszczę i będę chciał sobie pomóc?
Czytaj więcej o: Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne
Lekcja matematyki w kl. 7a
Lekcja matematyki
Scenariusz lekcji matematyki prowadzonej w projekcie: Aktywna tablica
Autor: Sylwia Kondek – nauczyciel SP4 w Skawinie
Termin prowadzonych zajęć – 24 marca 2022 roku.
Dodatkowe informacje – sala 21, druga godzina lekcyjna.
1. Etap edukacyjny i klasa
· Szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
· matematyka
3. Temat zajęć:
Przykłady graniastosłupów.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu:
Temat zgodny z podstawą programową, bardzo ważny, gdyż spotykamy się z nim w życiu codziennym, ponadto pomaga rozwijać u uczniów wyobraźnię przestrzenną, z którą większość uczniów ma problemy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Rozwijanie u uczniów wyobraźni przestrzennej to trudny proces. Jedną z pomocy, które w nim pomagają to narzędzia TIK, a przede wszystkim filmiki zawierające animacje. Zadania interaktywne przyczynią się do zwiększenia aktywności uczniów i podniesienia efektywności nauczania.
7. Cel ogólny zajęć
Rozpoznawanie graniastosłupów, wyróżnianie ich spośród innych brył przestrzennych.
8. Cele szczegółowe zajęć
1. Uczeń wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany.
2. Uczeń zna pojęcia: graniastosłup prosty, prawidłowy.
3. Uczeń zna budowę graniastosłupa, potrafi określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian.
4. Uczeń potrafi obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa.
9. Metody i formy pracy
· Dyskusja,
· ćwiczenia praktyczne,
· burza mózgów,
· obserwacja,
· lekcja prowadzona metodą cyklu Kolba.
10. Środki dydaktyczne
· Komputer ze stałym łączem internetowym,
· projektor,
· Karty pracy z programu - Eduterapeutica = specjalne potrzeby edukacyjne,
· zintegrowana platforma edukacyjna,
· film na YouTube z portalu "Pi-stacja"
· quiz utworzony na platformie "LearningApps",
· gra interaktywna utworzona w aplikacji „ Wordwall”,
· projekt utworzony w GeoGebra,
· ankieta utworzona w google documents.
11. Wymagania w zakresie technologii
Nauczyciel pracuje z wykorzystaniem komputera szkolnego z dostępem do Internetu oraz projektora, uczniowie odpowiadają na pytania z ankiety za pomocą telefonu lub w domu na przesłany przez nauczyciela w teamsach link.
12. Przebieg zajęć
Czynności wstępne i organizacyjne
· Przywitanie Pani Dyrektor i innych nauczycieli obserwujących lekcję,
· sprawdzenie obecności.
Aktywność nr 1
Temat: Bryły wokół nas - doświadczenie
Czas trwania – 10 min
Opis aktywności
Wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel rozdaje karty pracy – rozpoznawanie brył wydrukowane z programu Eduterapeutica, prosi o wykonanie zadania, następnie wyświetla kartę na tablicy multimedialnej i prosi wyznaczonych uczniów o odpowiedzi.
Pomoc: program – Eduterapeutica – specjalne potrzeby edukacyjne – Zakładka umiejętności matematyczne – dział prostopadłościan, graniastosłup prosty, wielościany foremne – karta pracy
Quiz sprawdzający wiedzę i doświadczenie uczniów na temat kształtu brył w tym rozróżnianie graniastosłupów. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej quiz, a uczniowie klasyfikują bryły.
https://learningapps.org/3149298
Aktywność nr 2
Temat: Co wyróżnia graniastosłupy? - refleksja
Czas trwania – 7 min
Opis aktywności
Uczniowie odpowiadają na pytanie co wyróżnia graniastosłupy spośród innych brył, a następnie dopasowują odpowiednie elementy przestawione w zadaniu na tablicy interaktywnej.
https://learningapps.org/11318564
Aktywność nr 3
Temat: Budowa i nazewnictwo graniastosłupów - teoria
Czas trwania – 10 min
Opis aktywności
Nauczyciel udostępnia fragment filmiku z platformy pistacja 7 – 9 min
https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA
oraz wizualizację graniastosłupów w aplikacji GeoGebra, uczniowie podają nazwy graniastosłupów, liczbę ścian, wierzchołków oraz krawędzi.
https://www.geogebra.org/m/kgRBqV4V
Aktywność nr 4
Temat: Praktyka - wykonywanie zadań.
Czas trwania – 20 min
Opis aktywności
Nauczyciel wyświetla ćwiczenia zamieszczone na zintegrowanej platformie edukacyjnej 1-4,
7-8 i prosi wskazanych uczniów o odpowiedzi do zadań.
https://moje.zpe.gov.pl/a/anonymous/DbSKnVZKz/nXsStArt
Podsumowanie lekcji
Na zakończenie uczniowie wykonują przedstawiony na tablicy interaktywnej quiz.
https://wordwall.net/pl/resource/1121138/matematyka/graniastos%c5%82upy
13. Sposób ewaluacji zajęć 4 Uczniowie na swoich telefonach wypełniają udostępnioną przez nauczyciela ankietę
Czytaj więcej o: Lekcja matematyki w kl. 7a